آخـــر الــمــواضــيــع

+ الرد على الموضوع
النتائج 1 إلى 8 من 8

الموضوع: محتاجه استشارتكم

عضو جديد في مسك هدى عبد العزيز الصورة الرمزية هدى عبد العزيز
    شكراً
    1
    تم شكره 11 مرة في 8 مشاركة

افتراضي محتاجه استشارتكم

إزيي حضرتكم

كان لي استشاره عند حضرتكم

ما صدقت الاقي فرصه لاتواصل مع حضرتكم

الاول انا عمري 30 سنه وعندي ظروف صحيه إعاقه نتيجة سخونيه عملت

ضمور بخلايا المخ بتحرك الحمدلله لكن بمساعده بسند عالحيط في

البيت وفي الخروج لازم حد يمسكني زائد اني مصابه بالذئبه الحمراء الحمدلله انا راضيه لكن المشكله

في الناس انهم بيعاملوني على اني اقل منهم حتى اهلي ولا حد مهتم

بيا نفسيا ولا بيقدرني وطول عمري نفسي حد يكون معايا كأنه نفسي

يشجعني عالحياه كل حاجه نعملها سوا كان ليا صديقتين بحبهم جدا

لكن ماكانتش صداقتهم زي ما انا عايزه المهم دلوقتي اتجوزوا وبقيت

وحيده خالص وظروفي مأثره على نفسيتي جدا والمشكله الكبيره ان

اهلي ما خلونيش اعتمد على نفسي ودلوقتي مش بقدر اعمل حاجه

لاني ما اتدربتش على ده وحاسه اني ماليش لازمه

بخاف من الناس جدا لانهم بيجرحوا وبجتنبهم قدر الامكان

كلامي قليل لاني بخاف مايتفهمش عشان لساني تقيل شويه

نفسي اعمل حاجه احس اني مهمه لكن المشكله ماليش في اي حاجه

كنت بكتب ورق ابحاث عالكمبيوتر مع سايبر بس ايدي تعبتني فبطلت

وكنت بحس اني مضغوطه
    واي شيء بسيط يتطلب مني بحس ان في ضغط عليا معرفش ليه

انا اسفه بجد لو ازعجتكم بس كنت محتاجه دعاء حضرتكم رغم إن ظروفي صعبه لكن ثقتي بالله انه سيشفيني

انا المفروض اسحب الكورتيزون ودكتورتي ابتسام ابراهيم بتابعني من ايام الجامعه وهي في لندن دلوقتي وكلمتها اخر مره تقريبا من ثلاث أشهر وقالتلي اخد قرص يوم ويوم ومن ساعتها وانا باخد يوم ويوم ومش عارفه بعد كده اخد يومين ويوم ولا اعمل ومش عارفه اروح لدكتور تاني ربنا يشفينا جميعا يارب

من مواضيع هدى عبد العزيز :

2. 2 أعضاء قالوا شكراً لـ هدى عبد العزيز على المشاركة المفيدة:

الإدارة و المراقبة عبدالعزيز الجابر عبدالعزيز الجابر عبدالعزيز الجابر عبدالعزيز الجابر عبدالعزيز الجابر عبدالعزيز الجابر عبدالعزيز الجابر عبدالعزيز الجابر عبدالعزيز الجابر عبدالعزيز الجابر عبدالعزيز الجابر الصورة الرمزية عبدالعزيز الجابر
    مقالات المدونة
    6
    شكراً
    272
    تم شكره 4,294,967,017 مرة في 4,294,967,043 مشاركة

افتراضي رد: محتاجه استشارتكم

اختي هدى عبدالعزيز
    اولا نورتي المنتدى بتسجيلك ومشاركتك
    ثانيا انتي مش محتاجه حد يهتم بك نفسيا لان الناس مذاهب ومافي انسان يشعر بإنسان في هالزمن فالأولى انتي تهتمي بنفسك

لو تركنا الامور للناس لضاعت ولو فكرتي بقولك راح تجدين الراحه , كيف ببساطه عندما نقول الحمدلله !
    ايضا كيف ؟
    لما نقول الحمدلله لفظا لن نحس بالمعنى ولكن لما نقول الحمدلله ايمانا واحتسابا اكيد وقتها سنكون غيرنا جزء عظيم من نفسيتنا ضد اي مرض او كرب او ابتلاء او بلاء , فالحمد بقناعه امر عظيم , ان لم تصلي له دربي نفسك من اليوم عليه بالقراءه في معاني الحمد ونعمة المريض للعبد من رب العالمين ودرجتهم يوم القيامه , وقد افرط قليلا لاقول لك اخلقي فلسفتك الخاصة بالحياة وبمن حولك واعلمي ماضاع منك لم يكن اصلا لك مثل الجسد فنحن لا نمتلكه وكذلك المال فالمال من الله ولله لا نمتلكه وهذا واقع كم وكم صحيح البدن فجأه ترك الدنيا ونزل التراب وكم وكم من عليل الجسد عاش وعاش وعاش سنوات عضام ولا ابسط مثل على ذلك سيدنا أيوب عليه السلام .

وخلينا معا اختي هدى وبعد اذنك طبعا نحلل مابك لو تسمحين لي ...
    الضمور العضلي وفقدانك القدره الطبيعية على المشي الطبيعي الا بمسانده او مساعده اداة معينة او الاعتماد على المحيط ... معناه اجر ممتد من لحظه الاصابه حتى يومنا هذا بكل هم وغم اصابك بهذا الموضوع من الم وزعل وحزن وتألم ونفسيه ... كم وكم نكون في حاجه اجر بسيط من صدقه وعمل معروف وابتسامه وانتي تحصدين يوميا من بدايه اصابتك الكثيير والكثيير سبحانه الله , بكل تأكيد انك حتى الان حصدتي الشئ العظيم من الاجر ... ثانيا الذئبة الحمراء ناتج في اغلب الاوقات عن انهيار النفسيه بمعنى انتي سببه لان نفسيتك ضعيفه اصبحت فأضعفت جهازك المناعي ومايحويه هذا الجهاز وسببت خلل في نضامه التعاييشي وكان ما كان ... ولو نظرتي من ناحيه الاجر ستجدين الكثير , لو فرضنا انك تأخذين ابر كرتزون مثلا فتخيلي اجر الابره وانتي توخزين بها والم اللاصق وهو يوضع ويزال من جسدك اليس عظيم ؟؟

اختي هدى اطلت واعتذر
    لكن مراد حديثي ان في الحياة امور اكثر جماليه واكثر روعه اننا ننظر لها ونبتسم لها ونعيش معاها ولكن لنبعد عن الشيطان !
    نعم الشيطان هو اولا عدونا الاول والاخير في هذه الحياة وثانيا يحاول جاهدا ان يقلل من ثرائنا في حسناتنا قدر المستطاع ليصلنا لجهنم وبئس المصير ولكن الموضوع متروك لنا , فعلا الشيطان قدراته تفوق عنا وامكانياته اكبر منا ,,, هذا لمن اراد الاستسلام ولكن فقط بإيمان قوي ويقين قوي بالقدر خيره وشره وبالله سبحانه وتعالى صدقيني اختي سيكون للشيطان مكان الزاويه المظلمه في حياتنا ويبقى بريق التفائل والرحمه والمحبه والراحه دائما في حياتنا وعبيرها ممتد كل يوم من لحظه استيقاضنا حتى نومنا ناهيك عن قوه داخليه عجيبه ستدفعنا لعمل اشياء لم نكن حتى نفكر او نحلم بها , عقل الانسان كتله خلقيه من رب العالمين بها قدر عظيم من الابداع ولكن تنتظر فقط مفاتيح الابواب لفتحها ومفاتيحها عند الخالق وكل ما قربنا من الله كل مافتحنا هذه الابواب لنرى وجهه اخر للحياه بإبتسامه جميله و عبير دائم .

انا اطلت وحبر الكي بورد خلص ولكن فقط لي نصيحه اخ اختي هدى ,
    اقلبي الفنجان وشاهدي وتعمقي في نعم الله عليك بعد المرض احصريها وكوني عادله مع نفسك وبعدها ستجدين الشئ العظيم زادك الله ولكن الشيطان اللعين ابعدك عنها وقتها لن ولن تكون نفسيتك تعبانه قط .

4. الأعضاء الذين قالوا شكراً لـ عبدالعزيز الجابر على المشاركة المفيدة:

شكراً
    1

جزاكم الله الجنه أخي الفاضل على كل هذه النصيحه زادكم الله من فضله ،،، لكنني أحياناً أشعر إنني سئمت المرض وأتمنى أن أقهره وأخاف اكون غير راضيه ولأنني كنت بطلب من أهلي الذهاب لأطباء كثيرين لعلي أجد العلاج لأن يقولون الطب تقدم مع إني لا اجد أي تقدم كانوا يقولون لي إرضي طب ما أنا راضيه هو عشان بطلب الشفاء من الله أكون غير راضيه أنا خلاص شكيت في نفسي انا راضيه ولا مش راضيه الحمدلله على كل حال

6. الأعضاء الذين قالوا شكراً لـ هدى عبد العزيز على المشاركة المفيدة:

(02-03-11)

Super Moderator C-May C-May C-May C-May C-May C-May C-May C-May C-May C-May C-May الصورة الرمزية C-May
    مقالات المدونة
    11
    شكراً
    4,294,967,271
    تم شكره 2 مرة في 23 مشاركة

مفيش حاجه اسمها توو ليت على التغيير و من خلال كل اللي كتبتيه بأستشف انك انسانه قويه جدا و روحك جميله و مستعده للتغيير و لانك تكوني مستقله اكتر و ده بإعتقادي مش مستحيل
    - اول حاجه انتي ماقولتيش اذا كنتي بتتعالجي علاج طبيعي او بتقومي بأي تمارين تحت اشراف مختص؟ اعتقد ان ده من شأنه انو يقوي جسمك اكتر و يخليكي مستقله اكتر ..
    و حتى لو كنتي محتاجه ادوات تساعدك على المشي دي ممكن مع العلاج الطبيعي يقل حاجتك ليها او تغيري من مشايه مثلا للعصايه تساعدك..ده مش مستحيل بإذن الله.
    - بالنسبه للدعم النفسي كل واحد حتى لو مش بيعاني من اي حاجه بيحتاج لنوع من التقدير و التشجيع ايا كان شكل التشجيع ده .. و انا متأكده انو مفيش حد بيحبك زي ما بتحبك عيلتك .. احيانا بنخاف نقول اللي في نفسنا لح زي الام او الاب بس لما بنقولوه اكيد ححتغير حاجات للاحسن ان شاء الله
    مين اكتر واحد في العيله قريب منك؟ ممكن تعملوا نشاط مشترك مع بعض او حتى تقعدوا مع بعض تحضروا برنامج على التلفزيون يكون مسلي او مفضل ليكم ..او حتى تخرجوا ننفسحوا ايا كان النشاط المناسب مره على مره حتكون الامور اسهل و حتستعيدي ثقتك بنفسك و يقل الضيق اللي انتي حاسه فيه.
    - تعرفي على اصدقاء جدد ..حاجه ممتعه انك تتعرفي على ناس و حيقلل الخوف من الناس اللي انتي حاسه بيه دلوقتي..و زوري اصدقائك القدام من فتره لفتره او حتى تواصلي معاهم بالتلفون او الايميل لو حبيتي.
    - كنتي بتقولي انك كنتي بتكتبي ورق بحث و دي حاجه عظيمه مش كل الناس بتعرف تعملها..و مكن تستبدليها بحاجه اريح ليكي بس انتي بتحبيها ..ده بالاضافه للتمارين و هوايتك المحببه و الاصدقاء و غيرو حيخفف من نسبة الضغط اللي انتي حاسه بيها دلوقتي و ده مش مستحيل و حيتغير شويه شويه للاحسن بإذن الله.
    و اديكي كسبتي اصدقاء هنا في المنتدى
    و بعين مافيش حاجه اسمها حد ملوش لزمه انتي عارفه انو مافيش منك اتنين و مافيش حد يقدر يحل مكان حد .
    اتمنى اسمع منك قريب اخبار حلوه
    وبالنسبه للعلاج لازم تكوني متابعه مع دكتور تاني مش مشكله ..اعتقد اغلبنا هنا بيراجع دكتورين على الاقل خصوصا لما يكون دكتورك مسافر و تاخدي علاج مهم لصحتك.
    نورتي المنتدى

بالمناسبه مش عيب و لاحرام انك تحسي من فتره لفتره انك عاوزه تطيبي بس المهم ان ده يدفعك للاحسن ..الرضى في النفس و ربنا بيعلم اللي نفسنا فما تحمليش نفسك فوق طاقتها ربنا بيحبنا كوولنا

شكراً
    1

اخي الفاضل شكرا جزيلا لك حضرتك بتعرف الحديث اللي فيما معناه اننا يوم القيامه كل واحد هيقول نفسي نفسي الناس حتى مش مستنيه ليوم القيامه عشان تقول كده ده من دلوقتي كل واحد نفسي ومابعدي الطوفان ربنا يصلح لهم حالهم ده حتى اختي الوحيده اللي المفروض تكون صاحبتي حاولت اصاحبها بشتى الطرق هدايا وتحتاج فلوس اديها دهبي تبيعه ولا حياة لمن تنادي كله عندالله دي لدرجة انها كانت بتعايرني بمرضي فيه ايه اكتر من كده انا شفت سواد في حياتي مرض ومعامله غبيه لكن محتسبه اجري عند ربي ليس لي سواه المشكله اني دماغي شغاله تفكير لما تعبت وحاسه ان الجاي اسوأ الله المستعان
    يارب إشفيني من كل داء واشفي مرضانا ومرضى المسلمين
    يارب أسألك الفردوس الأعلى بغير حساب ولا سابقة عذاب
    يارب اغفرلي وتب عليّ حتى أتوب
    ربِ إني لما أنزلت إلي من خير فقير
    يوماً ما سأكون كما أحلم أن أكون يوماً ما ستلاحقني أمنياتي تتشاجر مع بعضها أيها ستتحقق أمامي قبل الأخرى !
    يوماً ما ستكون برفقتي جميع الأشياء الجميلة التي أحبها تُطربني بأهازيج الفرح وتتراقص حولي !
    هو يوماً ما .. سيأتي قريباً أم بعيداً ، طويلاً أم قصيراً ،
    لا أعلم ! لكنه سـيأتي بإذن لله

9. الأعضاء الذين قالوا شكراً لـ هدى عبد العزيز على المشاركة المفيدة:

Super Moderator C-May C-May C-May C-May C-May C-May C-May C-May C-May C-May C-May الصورة الرمزية C-May
    مقالات المدونة
    11
    شكراً
    4,294,967,271
    تم شكره 2 مرة في 23 مشاركة

و انا حاسه ان الجاي احسن و اجمل من اللي فات بإذن الله..بس قولي يارب

شكراً
    1

يارب
    يارب إشفيني من كل داء واشفي مرضانا ومرضى المسلمين
    يارب أسألك الفردوس الأعلى بغير حساب ولا سابقة عذاب
    يارب اغفرلي وتب عليّ حتى أتوب
    ربِ إني لما أنزلت إلي من خير فقير
    يوماً ما سأكون كما أحلم أن أكون يوماً ما ستلاحقني أمنياتي تتشاجر مع بعضها أيها ستتحقق أمامي قبل الأخرى !
    يوماً ما ستكون برفقتي جميع الأشياء الجميلة التي أحبها تُطربني بأهازيج الفرح وتتراقص حولي !
    هو يوماً ما .. سيأتي قريباً أم بعيداً ، طويلاً أم قصيراً ،
    لا أعلم ! لكنه سـيأتي بإذن لله

12. الأعضاء الذين قالوا شكراً لـ هدى عبد العزيز على المشاركة المفيدة:

الإدارة و المراقبة عبدالعزيز الجابر عبدالعزيز الجابر عبدالعزيز الجابر عبدالعزيز الجابر عبدالعزيز الجابر عبدالعزيز الجابر عبدالعزيز الجابر عبدالعزيز الجابر عبدالعزيز الجابر عبدالعزيز الجابر عبدالعزيز الجابر الصورة الرمزية عبدالعزيز الجابر
    مقالات المدونة
    6
    شكراً
    272
    تم شكره 4,294,967,017 مرة في 4,294,967,043 مشاركة

وانا معاكم اقول يارب

+ الرد على الموضوع